PORT 14

PORT 14 udstillingen bestod af følgende kunstnere: Anne Dyhr, Anne Grethe Linnet, Hanne Munk, Bodil Sohn, Else Ploug Isaksen, Marianne Jørgensen, Joaquin Zaragoza, Mette Skriver.

STYRBORD/BAGBORD – HAVNENS KURS MOD EN NY IDENTITET

Mette Skriver på Pier 1, tekst ved Trine Rytter

Her udfordres de klichéer, der knytter sig til havnen. Udstillingen mimer en fænomenologisk analyse, men udfolder sig som en forunderlig ophobning af tvetydige genstande og opdigtede fortællinger, der overskrider og udfordrer vores traditionelle syn på havnens funktion, identitet og æstetik.

Typisk illustreres havnen ved hjælp af tovværk, rust, tjære og fiskeskeletter – disse klichéfyldte og nostalgiske symboler erstattes her af en ny type objekter: f.eks. et forstenet, syltet delfinøje, en blank, slimet, henslængt keramisk masse, der kunne ligne en blæksprutte med kvindeøjne og dykkerbriller med tunnelsyn.

Som kontrast til de virkelige fortællinger på havnen blander kunstneren virkelighed og fiktion. Ved hjælp af et skævt symbolsprog sættes indbildningskraften fri - og der skabes rum for nysgerrig undren. Samtidigt tvistes og spejles de holdninger, der styrer havnens udvikling; find ud af hvorfor Oliemøllen ligger, hvor den gør. Hør historierne om hvor navnet “De tre Søstre” kommer fra – og hvordan 250 pund god kaviar endte i havnen?



STYRBORD/BAGBORD – HAVNENS KURS MOD EN NY IDENTITET

Mette Skriver på Pier 1, tekst ved Trine Rytter

Her udfordres de klichéer, der knytter sig til havnen. Udstillingen mimer en fænomenologisk analyse, men udfolder sig som en forunderlig ophobning af tvetydige genstande og opdigtede fortællinger, der overskrider og udfordrer vores traditionelle syn på havnens funktion, identitet og æstetik.

Typisk illustreres havnen ved hjælp af tovværk, rust, tjære og fiskeskeletter – disse klichéfyldte og nostalgiske symboler erstattes her af en ny type objekter: f.eks. et forstenet, syltet delfinøje, en blank, slimet, henslængt keramisk masse, der kunne ligne en blæksprutte med kvindeøjne og dykkerbriller med tunnelsyn.

Som kontrast til de virkelige fortællinger på havnen blander kunstneren virkelighed og fiktion. Ved hjælp af et skævt symbolsprog sættes indbildningskraften fri - og der skabes rum for nysgerrig undren. Samtidigt tvistes og spejles de holdninger, der styrer havnens udvikling; find ud af hvorfor Oliemøllen ligger, hvor den gør. Hør historierne om hvor navnet “De tre Søstre” kommer fra – og hvordan 250 pund god kaviar endte i havnen?